Editura Cartea Copiilor - BLOG: Bologna Children's Book Fair, 2013

În această perioadă cartea cadou este Poezii din copilărie. Oferta NU se cumulează cu alte beneficii (coduri de reducere, vouchere etc.). Oferta NU se cumulează cu alte beneficii (coduri de reducere, vouchere etc.).


EXPEDIERE GRATUITĂ PRIN CURIER în toată România pentru comenzile de minimum 140 de lei.
Taxe de expediere pentru comenzile din România mai mici de 140 de lei:
• Curier București: 12 lei, livrare în 24-48 de ore
• Curier România: 19 lei, livrare în 1-5 zile lucrătoare
• Poșta Română: 14 lei, livrare în 8-15 zile lucrătoare


Bologna Children's Book Fair, 2013

Cristiana Radu

„Decalajul dintre noi și restul lumii este enorm în ceea ce privește calitatea, actualitatea și diversitatea cărților oferite copiilor.”

 

Cel mai important eveniment dedicat în întregime cărții pentru copii, Bologna Children's Book Fair, tocmai a aniversat (25-28 martie) cea de-a 50-a ediție. Unic în lume prin dimensiuni și complexitate, BCBF înglobează un târg de carte gigantic, o fantastică (prin calitate și amploare) expoziție-concurs, o suită impresionantă de conferințe și un multiplu spațiu de întâlnire între editori, librari, agenții, autori și ilustratori.

 

Foto: Cristiana Radu 

 

Pentru ilustratori, târgul e o hartă vie a editurilor de pretutindeni, o ocazie de a întâlni față în față editori din toată lumea și de a confrunta portofolii, ca și de a se cufunda pentru câteva zile într-un turbion informațional care oferă o forță motivațională enormă.

 

Pentru editori, e o oportunitate unică de a vinde sau de a achiziționa titluri noi, de a se pune la curent cu ultimele tendințe, servite pe tavă într-o splendidă expoziție, cât și de a evalua viitorul cărții pentru copii și cele mai potrivite soluții.

 

 

 

BCBF nu este însă un simplu summum de evenimente și expoziții plus un târg de drepturi de autor. Este un incredibil angrenaj de resurse creative în care conceptul de "carte" are ocazia de a căpăta un nou înțeles ca obiect, aspect, conținut și funcție. Și în care se constituie standarde noi la nivel de profunzime a textului și excelență a soluțiilor grafice, de calitate artistică și inovație spectaculoasă.

 

BCBF este punctul-cheie din care se răspândesc în lume aceste standarde și idei noi, în care iau contact, se compară și se contaminează piețe și culturi din arii geografice dintre cele mai diferite. Este locul în care industria și comercialul își dau mâna cu pura creativitate. Tot acest furnicar enorm de oameni în permanentă mișcare, negociind traduceri, licențe, participând la conferințe, propunând cărți încă netipărite sau vizionând portofolii, umplând standurile celor mai mari, mai novatoare sau mai nonconformiste edituri de pe glob (peste 1200 de expozanți din 77 de țări) gravitează în jurul punctului central – expozițiile: cea a ilustratorilor, o impresionantă desfășurare de forțe, înglobând cele mai variate stiluri, cele mai experimentale, mai emoționante, mai surprinzătoare și mai proaspete imagini; cea a invitatului special al anului (regula este: ilustratorul care a primit premiul H.C. Andersen într-un an și cel distins cu Golden Apple la BIB – Biennial of Illustration Bratislava în următorul; anul acesta, invitatul a fost Peter Sis); expozițiile cu cărțile și editorii premiați (la secțiunile Fiction, Non-Fiction, Opera Prima, New Horizons și Best Children's Publishers of the Year) și ampla expoziție a țării invitate – anul acesta, Suedia.

 

Vizitându-le, ai senzația că vezi pulsând inima din care își trage energia toată această industrie. BCBF este, din toate punctele de vedere, evenimentul fundamental dedicat cărții pentru copii, reușind atât să centralizeze toți actorii săi principali, cât și să ofere o cantitate uriașă de informație proaspată și de resurse creative.

 

 

Anul acesta s-au împlinit 50 de ani de întâlniri, expoziții, planuri și schimburi culturale care au impus BCBF ca punct de referință în domeniu. Toate acestea au generat și generează un impact cultural enorm care ar trebui conștientizat și în fluxul căruia autorii, ilustratorii și editurile din România ar trebui să (re)intre.

 

 

Tendințe în privința ilustrației de carte pentru copii

 

Ca tendință generală, ilustrația de carte pentru copii devine azi tot mai interesată de concept în detrimentul mâinii, al "talentului", și foarte atrasă de inovație, deschizându-se spre formule împrumutate din domenii diferite. Cartea pentru copii este invadată în prezent de moduri de a concepe un proiect venind din zona artei contemporane sau din publicitate.

 

De la an la an, cărțile apărute sunt tot mai inovatoare, încercând în multiple feluri să ofere o experiență competitivă cu posibilitățile deschise de nou apărutele e-book-uri. Cărțile pentru copii mici apelează la simțul tactil, au texturi diferite, inserturi, sau sunt pop-up-uri foarte inteligent gândite, foarte spectaculoase, cele pentru copii ceva mai mari apelează la alte mijloace de seducție, dar recurg și la perforarea paginii, transparențe etc.

 

 

Desenul tinde să devină tot mai mult umbra unei idei pe hârtie. Are o "poantă" sau provoacă o surpriză. Tipul de imagine ales poate diferi foarte mult – de la câteva linii și forme geometrice trasate pe tabletă, la serigrafie sau o gravură înțesată de linii sau la o imagine hiperrealistă realizată cu mijloace tradiționale, până la un desen cusut pe pânză – oricare dintre ele fiind privit ca având același potențial de a crea în final o carte bună sau una proastă.

 

Important nu este stilul, ci adaptarea lui la cerințele textului și ale cărții. Desenul ca atare nu spune nimic, conceptul cărții ca un tot determină alegerea tipului de desen, ponderea imaginii în raport cu textul și tipul de relație dintre ele. Acest raport (și nu imaginea în sine) trebuie să fie proaspăt, inovator, neașteptat și să spună povestea cât mai bine. Povestea este spusă pe două voci – cea a textului și cea a imaginii – care se completează reciproc, nu se suprapun, nu sunt tautologice, ci oferă fiecare o altă fațetă a poveștii și din relația lor apar sensuri profunde, neașteptate.

 

Piața de carte pentru cei mici cuprinde două secțiuni importante – cărți educative și picture-book-uri (cărți cu foarte puțin text și multe, multe desene). Ca și cele pentru (pre)adolescenți, conțin povești contemporane care fac referire la viața micilor lor destinatari. Unele sunt scrise chiar de ilustratori, iar în unele cazuri poveștile sunt alcătuite doar din desene. Din păcate pentru copiii noștri, ambele secțiuni – cartea educativă și picture-book-ul – sunt cvasi-invizibile pe piața de carte românească actuală.

 

 

 

Ilustratorii români

 

În cadrul Universităților de Artă din România nu există o secție de ilustrație de carte și nici măcar un curs de ilustrație de carte. Ilustratorii români sunt, în consecință, artiști pasionați de domeniul ilustrației care creează desene ce-ar putea face parte dintr-o carte, și nu proiecte de cărți cap-coadă care să ajungă pe piață. Există desigur câteva excepții fericite (și unele mai puțin fericite). Unii dintre ilustratorii români sunt, ca expresivitate grafică, la același nivel cu ilustratorii străini multipremiați. Ceea ce lipsește majorității este exercițiul ducerii unei cărți la bun sfârșit, până la tipar. Una este să faci un desen bun, expresiv, și alta să faci o serie de desene care răspund la o cerință dată a unui flux narativ, sunt coerente ca stil și mențin același nivel valoric de la cap la coadă.

 

Problema ilustratorilor români este lipsa de motivație din cauza unei colaborări deficiente cu editurile românești sau absenței totale a unei colaborări, ceea ce duce la absența de pe piețele și de la premiile internaționale. Cheia unei posibile colaborări cu o editură străină este prezentarea unui proiect coerent de carte. Însă fără finalitatea publicării unei cărți la o editură, este greu să construiești un proiect cap-coadă pentru pura plăcere personală, și chiar dacă cineva se va înhăma benevol la această muncă, îi va lipsi oricum experiența căpătată în urma parcurgerii tuturor etapelor de la conceperea desenelor până la publicare.

 

Secția de grafică și cea de design sunt plasate la noi în cadrul unor facultăți diferite, pe când în străinătate, desenul, pictura și graphic-design-ul se studiază împreună în cadrul secției de ilustrație de carte cel puțin un an și abia după aceea intervin diversele specializări. Asta face ca ilustratorul român să aibă nevoie vitală de colaborarea cu un grafician specializat în ducerea la bun sfârșit a unui proiect de carte și cu o editură.

 

 

Câteva cuvinte pentru editorii din România

 

Problemele editorilor români sunt multiple. Se confruntă cu o piață foarte mică, comparativ cu cele de limbă engleză, franceză, spaniolă, italiană sau germană, și cu un public cu gusturi tradiționalist-închistate în marea lui majoritate, care alege cartea de cele mai multe ori după preț, și nu după rafinamentul estetic, după numărul poveștilor dinăuntru, și nu după calitatea conținutului.

 

În România nu există finanțări de stat sau programe educaționale care să le permită să riște scoțând o carte frumoasă, costisitoare ca producție și nesigură ca recuperare a investiției. De aceea, apelează la stiluri de desen tradiționale, cuminți, se tem să inoveze în orice fel și „înghesuie” informația vizuală în pagină până la refuz, ca să „iasă” mai ieftin. Nu își permit să publice cărți de tip picture-book pentru că se tem că părintele nu va cumpăra o carte scumpă cu trei rânduri pe pagină. Astfel interesul principal al unui editor român este fundamental diferit de cel al unui editor străin, deși, evident, amândoi vor în final să ajungă la public și să obțină un profit. Interesul primului nu este acela de a scoate o carte cât mai frumoasă și mai bună, ci o carte cât mai ieftină, cât mai accesibilă, și nu este acela de a se poziționa față de celelalte edituri prin calitatea și inovația cărților scoase, nici de a „da tonul” cu un nou trend, ci de a urmări atent gustul cel mai mediocru, numitorul comun presupus al publicului.

 

Există, din fericire, și câteva excepții, edituri care se confruntă cu aceleași probleme, dar încearcă să propună pe cât se poate cărți frumoase fără a ieși în pierdere. În acest context, eu aș spune doar că decalajul dintre noi și restul lumii este enorm în ceea ce privește calitatea, actualitatea și diversitatea cărților oferite copiilor și ca interes, până la urmă, în educația copiilor noștri (nu mă miră în acest sens că un recent studiu internaţional clasează România pe ultimul loc dintr-un număr de 29 de ţări industrializate la capitolul bunăstarea și fericirea copiilor - http://www.unicef-irc.org/Report-Card-11/).

 

 

Câteva cuvinte pentru ceilalți ilustratori și pentru cititori

 

Ilustratorilor le-aș spune să lucreze mult, chiar în lipsa unei comenzi concrete, și să nu facă rabat de la standardele profesionale, să caute în direcția pe care o simt că îi reprezintă în mod real și să nu se supună gustului sau cerințelor unei edituri sau alteia. O carte făcută pe genunchi cu un preț de nimic și fără nici o căutare personală adevărată poate părea o soluție de moment, dar pe termen lung nu aduce nici un beneficiu. Le-aș sugera să își construiască un portofoliu bun și să caute colaborări în străinătate, să facă efortul de a participa la cele mai importante concursuri din domeniu, de a se confrunta cu „crema” ilustratorilor străini și de a se duce măcar o dată la târgul de carte pentru copii de la Bologna.

 

Cititorilor am un singur lucru să le spun: alegeți cărțile frumoase și de calitate de pe piață chiar dacă sunt puțin mai scumpe, se va resimți în educația copiilor. Susțineți editurile în orice fel, invitați-le în școli sau în grădinițe și dați un feedback editorilor privind cărțile cumpărate dacă doriți cărți de calitate în viitor!

 

Cristiana Radu

cristianaradu.blogspot.com

 

 

 

Comentarii: 1.

stela22 mai 2013, ora: 16:03
Foarte buns si exact si chiar exhaustiv articolul Cristianei. Se vede ca nu e la inceput in acest domeniu vitregit de soarta, ca are deja experienta cu editurile, cu cartea si chiar ca stie deja pe ce drum merge ea insasi. Cunoscandu-i desenele chiar asa si este, stiu ca are deja un stil si este coerenta. Lupta cu editurile insa este ingrozitoare si cred ca poate duce la ..."extinctia" speciei illustratorus romanus. Poate editorii ar trebui sa ia sfaturile ei adresate ilustratorilor? Sa aiba curaj sa faca o carte frumoasa, sa le placa imaginea si cartea in ansamblu, sa experimenteze, sa-si caute o voce proprie. Nu una conventionala, banala, vandabila...Nici nu stiu cum sa inchei pe un ton optimist??? Mergeti cu totii la Bologna, iti lumineaza spiritul, te motiveaza, e ca o calatorie in Poveste. Multumim Cristiana pentru articol.

Trimiteți un comentariu și puteți câștiga o carte!

Cele mai interesante și originale comentarii le premiem cu o carte la alegere, expediată gratuit de editură.
 

 

Nume*
E-mail* (nu va fi publicat)
Country
Mă abonez și la newsletter
Vă rugăm să manifestați întotdeauna respect faţă de autorii articolelor și față de ceilalţi cititori care au trimis comentarii. Limbajul folosit trebuie să fie corect şi civilizat. Ne rezervăm dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe. Vă mulțumim!

BLOG: ALTE ARTICOLE CARE TE-AR PUTEA INTERESA

Ziua în care s-a întors Somnul
Din lumea lui, de dincolo de Carul Mare, Somnul se va întoarce la noi! Vă spun un secret:
l-am zărit pentru o clipă. E vesel și proaspăt, cu haine noi, croite minunat de ilustratoarea Ágnes Keszeg, și abia așteaptă să vă poarte copiii din […] Mai mult…
Povestea cărții „De ce plângem”
Îmi doresc ca mica mea carte să fie un sprijin pentru părinți în încercările vieții de zi cu zi. Tocmai de aceea am compus textul ca reproducere a unei posibile discuții părinte-copil. Am inclus cele mai frecvente întrebări ale copiilor: Ce […] Mai mult…
Temă pentru acasă
Cât de plictisitoare, cât de monotonă, cât de formală poate fi şcoala? Răspunsul este: Aproape oricât. Iar „aproape” se datorează mai mult recreaţiilor decât orelor… Dar… Omul sfinţeşte locul! Cum se simte copilul la şcoală depinde […] Mai mult…
Copyright © 2007–2017 Editura Cartea Copiilor