Editura Cartea Copiilor - BLOG: Despre metoda educaţională Montessori

În această perioadă cartea cadou este Poezii din copilărie. Oferta NU se cumulează cu alte beneficii (coduri de reducere, vouchere etc.). Oferta NU se cumulează cu alte beneficii (coduri de reducere, vouchere etc.).


EXPEDIERE GRATUITĂ PRIN CURIER în toată România pentru comenzile de minimum 140 de lei.
Taxe de expediere pentru comenzile din România mai mici de 140 de lei:
• Curier București: 12 lei, livrare în 24-48 de ore
• Curier România: 19 lei, livrare în 1-5 zile lucrătoare
• Poșta Română: 14 lei, livrare în 8-15 zile lucrătoare


Despre metoda educaţională Montessori

Maria Montessori

Să nu faci niciodată pentru un copil ceea ce poate face singur

„Să presupunem că v-aș spune că a fost odată o planetă fără școli și fără profesori, unde studiul ar fi o noțiune necunoscută, dar în care totuși locuitorii (care nu ar face altceva decât să trăiască și să se plimbe) au ajuns să știe toate lucrurile și să le asimileze ca și cum le-ar fi învățat. Ați crede că fantazez? Ei bine, acest lucru, deși pare incredibil, este real. Este modul de a învăța al copiilor. Este drumul pe care ei îl urmează. Învață totul fără să știe că învață și făcând lucrurile pas cu pas, trec de la inconștient la conștient, mergând întotdeauna pe calea bucuriei și a dragostei.” (Maria Montessori)

 

Născută la 31 august 1870, în localitatea Chiaravalle, Italia, Maria Montesori a devenit una dintre cele mai cunoscute și admirate personalități din prima jumătate a secolului al XX-lea, aducându-și contribuția în diverse domenii, dar mai ales în științele educației, unde a creat un nou sistem de învățământ ce acum îi poartă numele. La începutul anilor 1900, Maria Montessori a elaborat metoda educațională Montessori, pe baza observațiilor sale științifice asupra comportamentului copiilor. Având cunoștințe solide în materie de pedagogie, antropologie și psihiatrie, ea a dezvoltat ideea că fiecare copil se naște cu un potențial unic ce trebuie valorificat, copilul nefiind doar un „vas gol” care așteaptă să fie umplut.

 

Metoda Montessori încurajează impulsul natural al copilului de a se lăsa absorbit și de a învăța din ceea ce îl înconjoară. Metoda susține interesul pur personal (intern) al copiilor. Dacă un copil este interesat de studiul broaștelor țestoase, va fi ajutat în a afla cât mai multe despre acestea. Dacă e fascinat de albine, i se poate organiza o întâlnire cu un apicultor. Pornind de la observațiile sale, Maria Montessori a elaborat materiale, tehnici și arii curriculare specifice, care îl ajută pe fiecare copil să își atingă potențialul.

 

Copiii în educația Montessori sunt încurajați să lucreze independent, fiecare în ritmul lui, pe principiul „Ajută-mă să mă descurc singur”. Educatorul/ părintele Montessori lucrează individual cu fiecare copil, îl ghidează pornind de la interesul și potențialul său și intervine doar atunci când copilul are nevoie de direcționare. În ceea ce privește limbajul, conform cercetărilor Mariei Montessori, copilul este intr-o „perioadă sensibilă” pentru învățarea limbii, de la naștere până la 6 ani. În această perioadă copilul are o înclinație deosebită spre limba pe care o „absoarbe” în mod natural din mediul său. Tocmai de aceea, copilul trebuie expus la cât mai multe cuvinte, pentru a-l ajuta ca pe viitor să aibă un vocabular cât mai dezvoltat.

 

Ilustratie de Livia Coloji
Ilustrație de Livia Coloji

Maria Montessori a observat cum copiii prosperă atunci când li se oferă libertatea într-un mediu propice nevoilor lor. După o perioadă de intensă concentrare și lucru cu materiale care le stârnesc interesul, copiii dau dovadă de vitalitate și mulțumire de sine. Concentrându-se la o activitate liber aleasă, neîntreruptă, copiii ajung la auto-disciplină și pace interioară. Maria Montessori a denumit acest proces „normalizare” și este citat ca fiind „cel mai important rezultat al muncii noastre”.

 

Atunci când mediul răspunde tuturor trebuințelor copiilor, aceștia devin, fără vreo manipulare din partea adultului, sănătoși fizic, împliniți intelectual și psihologic, foarte bine educați și emanând bucurie și bunătate unul față de altul. Când copiii au completat o activitate prin care au absorbit ceva din mediu, ei par odihniți și profund satisfăcuți. Potrivit principiilor Montessori, copiilor nu li se aplică pedepse, dar nici nu li se oferă recompense. Se consideră că singura recompensă de care are nevoie un copil este cea provenită din mulțumirea de sine, din faptul că a realizat un lucru bun și corect, bazându-se pe propriile lui puteri.

 

Sub îndrumarea educatorului sau părintelui, copilul acumulează cunoștințe, făcând propriile sale descoperiri, fiind astfel cultivate concentrarea, motivația, autodisciplina și dragostea pentru a învăța. „În loc să încercăm să-l cucerim din interior și să-l direcționam ca pe un suflet uman, întotdeauna ne-am dorit să dominăm copilul prin forță, prin impunerea unor legi externe. În acest mod, copiii au trăit pe lângă noi fără să ajungem să fim capabili de a-i înțelege vreodată. Dar dacă dăm la o parte toată artificialitatea cu care i-am învăluit și toată violența cu care, prostește, am încercat să-i disciplinăm, ei ni se vor arăta în toată frumusețea firii lor copilărești, cu o gentilețe și drăgăleșenie absolute.” (Maria Montessori – Metoda Montessori, 1969)

 

Comentarii: 9.

crisan livia7 iulie 2014, ora: 15:25
Desi copiii mei sunt mari, mi-as dori din toata inima ca METODA MONTESSORI sa fie accesibila tuturor, am ramas entuziasmata de tot ce a facut aceasta femeie, de lupta ei, de tot...
Sebestyen Erika16 februarie 2014, ora: 19:09
Ce draga imi este doamna aceasta! De ceva vreme am inceput sa ma apropii de metoda educationala Montessori, pentru a putea alege pentru fetitele mele mediul scolar cel mai adecvat dezvoltarii lor. Nu am citit multe despre ea, insa doar cateva cuvinte ale doamnei Maria Montessori au fost suficiente ca s-o am aproape de inima. Din experienta mea scurta de mama, spun si eu ca numai intelegand si respectand copilul nostru, oferindu-i sustinere in tot ceea ce el doreste sa faca, inconjurandu-l cu dragoste, vom avea un copil sanatos si fericit. Este atat de greu, pentru ca am fost crescuta altfel, dupa alte principii, si inca tot invat sa fiu o mama care sa nu ingreuneze in nici un fel dezvoltarea lor armonioasa... greselile dor foarte tare. Insa este bine sa ii privim cu ochi calzi, cu respect pe copilasii nostri dragi si sa ii primim in bratele noastre oricand o cer.
Cosma Iulia15 februarie 2014, ora: 16:06
Foarte bine punctate elementele de baza ale sistemului Montessori. Mi-a placut aceasta sinteza bine gandita si structurata a principiilor montessoriene. As mai fi adaugat doar ca Maria Montessori a creat acest sistem educational pentru toate clasele sociale, in special pentru cei saraci cu care a lucrat multa vreme; azi gradinitele si scolile Montessori se adreseaza din pacate aproape numai celor instariti.
DIACONESCU ALINA DENISA15 februarie 2014, ora: 15:57
este minunat si superb ceea ce ne invata d-na Montessori,dar din pacate e prea putin aplicabil in zilele noastre;si asta din cauza lipsei de timp, in general,a stesului cotidian,din cauza prea putinului timp pe care-l avem la dispozitie de stat cu puisorii nostri,de vorbit cu ei,de jucat cu ei.Ar fi minunat sa ne petrecem toata ziua impreuna(parinti si copii),fara sa ne intereseze nimic alceva .
Cristina Gortoescu15 februarie 2014, ora: 15:54
Citesc si recitesc cu placere tot felul de articole despre Maria Montessori, despre activitatea dansei....\r\nIdeile dansei de a educa copii m-au facut sa imi doresc si pentru baietelul meu de 2 ani un loc in care sa se dezvolte dupa aceste principii, insa la mine in oras...nu sunt.\r\nApoi mi-a venit ideea de a face propriul centru de educare in spiritul Montessori, dar m-am lovit de lipsa finantariii.\r\nApoi m-am gandit ca poateam noroc sa obtin o finantare de la UE, insa am aflat ca doar studiul de fezabilitate costa aprox 4000 eur, iar o banala cerere de aplicate aprox 2500 eur.....Si acum ma gandesc...oare pot sa realizez micul meu proiect far asa ajung sa imprumut bani de le o banca, doar cu salariul pe care il am?Poate pese 100 de ani....\r\n\r\nEste foarte frumos sistemul si daca fiecare copil ar fi educat in acest spirit cu siguranta am fi o societate mult mai buna si educata...\r\n\r\nAcum nu stiu cum voi face, dar sigur voi reusi sa aduc si in orasul meu acest gen de educatie.... :)
Voicu Doinita15 februarie 2014, ora: 15:46
Metoda e fascinanta; totusi, cel mai dificil principiu e lipsa recompenselor si a pedepselor (mai ales a recompenselor..)
Suilea Ioana15 februarie 2014, ora: 15:45
Am citit cu mare placere articolul \\\"Despre metoda educaþionalã Montessori\\\". Eu sunt educatoare intr-o gradinita Montessori si pot spune ca am sa-l trimit si parintilor nostrii de la gradi. Cu ajutorul conducerii gradinitei am avut sansa de a incepe un curs Montessori in SUA. In acest fel am inteles toate principiile minunate ale acestei metode. Parintii insa, am observat ca nu au foarte multe cunostinte despre acest subiect. Prin intermediul Serilor Montessori pe care le organizam periodic la gradi reusim sa le facem cunoscuta usor, usor si pas cu pas aceasta metoda. Pe langa aceste intalniri articolele pe aceasta tema venite pe alte cai decat cele interne sunt foarte importante. Este important ca ei sa inteleaga faptul ca, a observa copilul si a nu interveni de fiecare data este o arta. Este important sa invatam sa nu oferim ajutor necerut. \r\n\r\nCopilul este nascut sa fie independent. Din momentul in care cordonul ombilical este taiat copilul devine independent. Aceasta este menirea sa. El are nevoie doar ca mediul ce-l inconjoara, special pregatit si organizat, sa-I hraneasca mintea si trupul in modul cel mai frumos cu putinta. Astfel el va absorbi in fiinta sa, in mod natural, toate aceste lucruri.\r\n\r\nMultumesc frumos:)
Tiganila Diane-Elisabeta15 februarie 2014, ora: 15:43
O metoda care într-adevãr poate schimba lumea în care trãim. Cu toþii ne dorim copii sãnãtoºi, fericiþi ºi pasionaþi de ceea ce învaþã. Putem sa le oferim aceste lucruri atât de simplu ºi uºor... Depinde doar de noi!
geanina vatamanu7 iulie 2013, ora: 08:07
Este minunat. O idee transformata in realitate dintr-o inima mare si dragoste nemarginita. Educatia actuala este daramata: profesori derutati, plafonati si depasiti. Vorbesc ca un om din sistem si care, din motive de moralitate fata de copii, fata de sine si familie, fata de societate si mai ales, fata de aceasta natie a demisionat. Este de facut ceva. Si asta doar noi o putem face, mamicile, parintii, daca vrem copii intregi mental si echilibrati emotional. Reforma adevarata in invatamant este o mare, mare necesitate. O scoala primara montessori nu numai ca nu este suficienta, ci este ineficienta daca nu se continua educatia pana la maturitate. Deci, se cere continuarea in gimnaziu si liceu cu alternativa in invatamant, sau reformatarea totala a invatamantului de masa.

Trimiteți un comentariu și puteți câștiga o carte!

Cele mai interesante și originale comentarii le premiem cu o carte la alegere, expediată gratuit de editură.
 

 

Nume*
E-mail* (nu va fi publicat)
Country
Mă abonez și la newsletter
Vă rugăm să manifestați întotdeauna respect faţă de autorii articolelor și față de ceilalţi cititori care au trimis comentarii. Limbajul folosit trebuie să fie corect şi civilizat. Ne rezervăm dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe. Vă mulțumim!

BLOG: ALTE ARTICOLE CARE TE-AR PUTEA INTERESA

Ziua în care s-a întors Somnul
Din lumea lui, de dincolo de Carul Mare, Somnul se va întoarce la noi! Vă spun un secret:
l-am zărit pentru o clipă. E vesel și proaspăt, cu haine noi, croite minunat de ilustratoarea Ágnes Keszeg, și abia așteaptă să vă poarte copiii din […] Mai mult…
Povestea cărții „De ce plângem”
Îmi doresc ca mica mea carte să fie un sprijin pentru părinți în încercările vieții de zi cu zi. Tocmai de aceea am compus textul ca reproducere a unei posibile discuții părinte-copil. Am inclus cele mai frecvente întrebări ale copiilor: Ce […] Mai mult…
Temă pentru acasă
Cât de plictisitoare, cât de monotonă, cât de formală poate fi şcoala? Răspunsul este: Aproape oricât. Iar „aproape” se datorează mai mult recreaţiilor decât orelor… Dar… Omul sfinţeşte locul! Cum se simte copilul la şcoală depinde […] Mai mult…
Copyright © 2007–2017 Editura Cartea Copiilor