Editura Cartea Copiilor - BLOG: „De-a povestea“ - utilizarea educativă și creativă a cărților în interacțiunea părinte-copil

În această perioadă cartea cadou este Poezii din copilărie. Oferta NU se cumulează cu alte beneficii (coduri de reducere, vouchere etc.). Oferta NU se cumulează cu alte beneficii (coduri de reducere, vouchere etc.).


EXPEDIERE GRATUITĂ PRIN CURIER în toată România pentru comenzile de minimum 140 de lei.
Taxe de expediere pentru comenzile din România mai mici de 140 de lei:
• Curier București: 12 lei, livrare în 24-48 de ore
• Curier România: 19 lei, livrare în 1-5 zile lucrătoare
• Poșta Română: 14 lei, livrare în 8-15 zile lucrătoare


„De-a povestea“ - utilizarea educativă și creativă a cărților în interacțiunea părinte-copil

de Mihaela Chereji, psiholog și traducător

 

A cuprinde cu ambele mâini o carte, a o strânge cu putere la piept, a simţi textura copertelor, mirosul paginilor, a privi cu uimire şi interes ilustraţiile, a recrea în propria minte un univers ţesut cu vorbe alese, a te conecta la el, a asculta emoţiile personajelor, a te lăsa cuprins de glasul clipei – sunt moduri în care tu, cititorule, creezi o punte între fiinţa ta şi ea, cartea.

 

Uneori această punte produce schimbări în structura ta lăuntrică, adesea oferindu-ţi un sentiment de confort şi împlinire. Sunt momentele tale, momente de linişte, în care perspectiva celuilalt îţi permite să îţi optimizezi propria perspectivă.

 

O carte e mult mai mult decât o dezvăluire a unei lumi, a unei poveşti, a unui început şi a unui sfârşit. Un mijloc de a valorifica potenţialul cărţii constă în a o privi ca o oportunitate de dezvoltare. În contextul interacţiunii părinte-copil, explorarea acestei oportunităţi poate aduce beneficii care trec peste nivelul transmiterii unidirecţionale dinspre părinte înspre copil a unor informaţii captivante, capabile să stârnească entuziasmul şi să lumineze chipul copilului. Vom evidenţia aceste beneficii raportându-ne la trei niveluri şi anume calitatea relaţiei părinte-copil, dezvoltarea cognitivă şi socio-emoţională a copilului şi deprinderile parentale.

 

Calitatea relaţiei părinte-copil

Cartea poate reprezenta un mijloc optim de creare a unor momente pozitive, caracterizate de căldură, suport emoţional, responsivitate faţă de nevoile exprimate de copil, un mijloc optim de consolidare a relaţiei părinte-copil. Crearea unor aşa-zise "ritualuri" de familie în care, împreună cu copilul dumneavoastră, pătrundeţi în lumea fermecată a cărţii contribuie la conturarea unui mediu securizant şi predictibil pentru copil.

 

Spre exemplu, puteţi să vă formaţi obiceiul de a citi împreună cu copilul în fiecare seară sau o dată la două, trei zile din cartea de poveşti pe care copilul o preferă. Faptul că luaţi în considerare dorinţele copilului va spori încrederea acestuia în propriile alegeri.

 

Transformaţi momentul citirii într-unul presărat cu zâmbet, glume şi mici dovezi de iubire. Încercaţi să vă conectaţi la momentul prezent, transformaţi-l într-o sursă de bucurie în familie şi cultivaţi în acest mod acest factor protector pe care îl constituie parentingul pozitiv.

 

Dezvoltarea cognitivă şi socio-emoţională

Actul citirii şi al înţelegerii reprezintă o experienţă stimulantă pentru copil. Prin intermediul acesteia părintele poate facilita dezvoltarea limbajului copilului, a creativităţii, a flexibilităţii în gândire, precum şi a unor comportamente prosociale precum aşteptarea rândului sau împărţirea obiectelor. În plus, părintele poate descoperi aspecte care ţin de dezvoltarea emoţională şi socială a copilului: cum mă văd eu, ce simt, ce simt ceilalţi, cum mă raportez la ceilalţi.

 

Având în vedere acestea, vă propunem modalităţi prin care să utilizaţi cartea atât în momentul descoperirii ei împreună cu copilul, cât şi după finalizarea poveştii. Majoritatea acestor activităţi se potrivesc de minune preşcolarilor şi şcolarilor mici, însă puteţi să le adaptaţi nevoilor copilului dumneavoastră.

 

• Dezvăluirea interactivă a firului poveştii: pe măsură ce descoperiţi împreună cu copilul firul poveştii, faceţi pauze – întrebaţi-l pe copil ce s-a întâmplat până în acel moment, ce crede că se va întâmpla, ce părere are despre cum au acţionat sau au reacţionat personajele, oferiţi-i şansa de a completa propoziţia cu un cuvânt sau de a finaliza cuvântul început de dumneavoastră, asociaţi fragmente ale poveştii cu experienţa anterioară a copilului: "îţi aminteşti când…". Puteţi mai întâi să oferiţi copilului variante alternative pentru un răspuns, după care să lăsaţi copilul să elaboreze singur răspunsul. Nu uitaţi să utilizaţi încurajările, lauda, iar tot acest dialog să aibă loc într-o atmosferă plăcută şi caldă.

 

• Schimbarea poveştii: întrebaţi copilul cum ar dori să schimbe povestea, schimbaţi dumneavoastră o parte a poveştii şi cereţi-i să continue cursul acţiunii – "Dacă ai putea să schimbi finalul, ce ai dori să se întâmple?", "Cum altfel ar fi putut ursuleţul să răspundă fetiţei?", "Ce s-ar fi putut întâmpla dacă îi răspundea astfel?".

 

• Sceneta creată pe baza poveştii: această activitate este foarte potrivită în cazul în care cel puţin doi copii au descoperit povestea împreună cu dumneavoastră; propuneţi-le să se joace de-a ceea ce s-a întâmplat în poveste. Această sarcină va antrena abilităţi precum alegerea rolurilor, negocierea, descoperirea perspectivei celuilalt şi atingerea unui consens; dacă consideraţi necesar, puteţi să le oferiţi mici sugestii.

 

• Căsuţa care adăposteşte persoane dragi: deschideţi cartea pe care tocmai aţi citit-o împreună cu copilul dumneavoastră şi aşezaţi coperţile astfel încât să formeze o structură similară cu acoperişul unei căsuţe; spuneţi-i copilului că aceasta este căsuţa lui şi că are libertatea de a adăposti pe cine doreşte în ea; întrebaţi-l pe cine ar dori să aibă alături în casă şi dacă existe persoane pe care nu le-ar dori în apropiere; exploraţi apoi împreună motivele alegerii. Această activitate este potrivită atunci când copilul a format deja relaţii cu diverse persoane, în contexte precum grădiniţa, vizite la rude, prieteni. Prin intermediul ei puteţi evalua emoţiile pe care copilul le resimte în relaţie cu persoanele cu care a intrat în contact, posibilele temeri, supărări, precum şi relaţii pe care copilul le percepe ca fiind pozitive.

 

• Jocul simbolic: după stadiul de explorare, copiii se implică în jocul simbolic, în care un obiect este reprezentat de un altul iar joaca reflectă activităţi de zi cu zi. Relaţionaţi fragmente din carte cu activităţi pe care copilul va trebui la un moment dat să le realizeze în viaţa de zi cu zi; spre exemplu grija pe care căţelul din poveste o poartă pentru pietrele sale cu grija pe care o poartă medicul pentru copii; folosiţi-vă de acest context pentru a vă juca de-a mersul la medic – astfel, copilul îşi va crea anumite aşteptări despre ce anume se întâmplă la medic, fiind astfel mai pregătit să facă faţă realităţii.

 

• Modelarea comportamentului prin intermediul personajelor: copiii preiau comportamentele persoanelor de referinţă precum şi ale persoanelor pe care le percep similare. În contextul unei poveşti, personajele pot deveni modele pentru copii, prin urmare atunci când identificaţi un personaj care prezintă comportamente prosociale, aveţi grijă să le subliniaţi şi să le discutaţi cu copilul. Poveştile dezvoltă empatia copilului nu doar faţă de personajele din poveste, această abilitate transferându-se în viaţa de zi cu zi.

 

• Ce simţim: creaţi cartonaşe cu emoţiile de bază şi cereţi-i copilului să identifice cartonaşele care reflectă emoţiile personajelor; mai apoi, puteţi utiliza aceste cartonaşe pentru a reda starea copilului. Este important că cunoaşteţi faptul că abilitatea de a înţelege o perspectivă diferită, de a se pune în pielea altei persoane începe să se dezvolte de la aproximativ 3 ani şi continuă până la aproximativ 6 ani.

 

• Teatru de păpuşi, desene, plastilină, creare de obiecte, gătit - în relaţie cu temele din poveste: oferiţi-le copiilor şansa de a fi spontani, de a conduce jocul aşa cum doresc "Ce ai vrea să punem în mâncarea pentru ursuleţ?".

 

Deprinderile parentale

Nu în ultimul rând, discuţiile şi activităţile construite pe baza poveştilor pot reprezenta un instrument de evaluare şi o ocazie de practicare şi implicit de îmbunătăţire a deprinderilor parentale.

 

În ce măsură reuşiţi să creaţi momente de interacţiune pozitivă? În ce măsură reuşiţi să puneţi întrebări copilului care să îi permită oferirea unor răspunsuri elaborate? Reuşiţi să fiţi responsiv faţă de dorinţele şi nevoile copilului? Le recunoaşteţi, chiar dacă vi se pot părea absurde? Îi oferiţi copilului predictibilitatea de care are nevoie? Sunteţi relativ constant în reacţii? Reuşiţi să creaţi un sentiment de securitate şi să transmiteţi încrederea necesară copilului?

 

Este important să reflectaţi asupra modului în care interacţionaţi cu copilul dumneavoastră. Traseul de dezvoltare al copilului este influenţat de oportunităţile pe care i le oferiţi, iar cartea, dragi părinţi, reprezintă o oportunitate de care merită să profitaţi.

 

Mihaela Chereji, psiholog și traducător

 

 

 

Comentarii: 1.

MARTIN DANIELA22 ianuarie 2015, ora: 11:37
ESTE FOARTE IMPORTANT SI BAGAJUL PARINTILOR , TIMPUL ACORDAT FIECARUI COPIL IN PARTE, CHIAR SI FINANCIAR POATE FI ADUS IN DISCUTIE , ATUNCI, CAND ESTE VORBA DESPRE EDUCATIA COPILULUI.......COPILUL CUNOASTE ,,LUMEA,, DIN POVESTI,PRIN POVESTI, DECI --------LECTURA ESTE INDISPENSABILA!

Trimiteți un comentariu și puteți câștiga o carte!

Cele mai interesante și originale comentarii le premiem cu o carte la alegere, expediată gratuit de editură.
 

 

Nume*
E-mail* (nu va fi publicat)
Country
Mă abonez și la newsletter
Vă rugăm să manifestați întotdeauna respect faţă de autorii articolelor și față de ceilalţi cititori care au trimis comentarii. Limbajul folosit trebuie să fie corect şi civilizat. Ne rezervăm dreptul de a modifica sau respinge comentariile care nu întrunesc aceste cerinţe. Vă mulțumim!

BLOG: ALTE ARTICOLE CARE TE-AR PUTEA INTERESA

Ziua în care s-a întors Somnul
Din lumea lui, de dincolo de Carul Mare, Somnul se va întoarce la noi! Vă spun un secret:
l-am zărit pentru o clipă. E vesel și proaspăt, cu haine noi, croite minunat de ilustratoarea Ágnes Keszeg, și abia așteaptă să vă poarte copiii din […] Mai mult…
Povestea cărții „De ce plângem”
Îmi doresc ca mica mea carte să fie un sprijin pentru părinți în încercările vieții de zi cu zi. Tocmai de aceea am compus textul ca reproducere a unei posibile discuții părinte-copil. Am inclus cele mai frecvente întrebări ale copiilor: Ce […] Mai mult…
Temă pentru acasă
Cât de plictisitoare, cât de monotonă, cât de formală poate fi şcoala? Răspunsul este: Aproape oricât. Iar „aproape” se datorează mai mult recreaţiilor decât orelor… Dar… Omul sfinţeşte locul! Cum se simte copilul la şcoală depinde […] Mai mult…
Copyright © 2007–2017 Editura Cartea Copiilor